MCC Budapest Summit: Az információk tömege nem egyenlő a tudással

2025. június 04. 12:29

Az oktatástechnológia lehetőségeiről és veszélyeiről beszélgettek a nemzetközi konferencia résztvevői.

2025. június 04. 12:29
null

A digitális eszközök oktatásban betöltött szerepéről szólt a Mathias Corvinus Collegium (MCC) Summit hatodik panelbeszélgetése, amelynek keretében nemzetközi szakértők ütköztették álláspontjaikat az oktatástechnológia (ed tech) lehetőségeiről és veszélyeiről.

Glenn Fahey, az ausztrál Centre for Independent Studies oktatási programjának igazgatója rámutatott: bár a technológia jelentősen bővítette a tartalomhoz való hozzáférést, gyakran az elmélyült tanulás rovására az élményszerűséget helyezi előtérbe. 

Ésszerű, célzott szabályozást sürgetett, és pozitív példaként említette az ausztrál iskolai mobiltelefon-tilalmat, amely szerinte kimutathatóan javította az osztálytermi teljesítményt.

Catherine L’Ecuyer, az oktatástudomány és pszichológia doktora, a The Wonder Approach című bestseller könyv szerzője ennél is kritikusabb hangot ütött meg. Szerinte az ed tech fejlesztését gyakran kereskedelmi érdekek vezérlik, nem pedig pedagógiai megfontolások. Figyelmeztetett, hogy a digitális készségekre helyezett túlzott hangsúly elhomályosíthatja a kulturális műveltség és a kritikus gondolkodás jelentőségét.

Setényi János, az MCC Tanuláskutató Intézetének igazgatója régiós különbségekre hívta fel a figyelmet: míg Kelet-Ázsiában általánosabb a technológia iránti nyitottság, Európában inkább óvatosság jellemző. Kiemelte a pedagógusok és a család meghatározó szerepét a digitális környezetben történő nevelésben.

Avrum Tomer, a Kohelet Policy Forum oktatáspolitikai osztályának vezetője arra figyelmeztetett: az információk tömege nem egyenlő a tudással.

Szerinte önmagában a szabályozás nem elég – a szülők felelőssége, hogy irányítsák a gyermekek technológiahasználatát, és segítsék identitásuk és közösségi kötődésük kialakulását.

A panel résztvevői egyetértettek abban, hogy önmagában az eszközök és internet-hozzáférés biztosítása nem csökkenti a társadalmi egyenlőtlenségeket – sőt, megfelelő háttér nélkül azok el is mélyülhetnek. Kijelentették: a technológia nem helyettesítheti a tanárt, csupán támogathatja a munkáját.

A beszélgetés zárásaként a résztvevők a digitális készségek fontosságát hangsúlyozták, ugyanakkor kulturálisan megalapozott, óvatos megközelítést sürgettek. A jövő oktatását – fogalmaztak – nem a technológiai újdonságok, hanem a tartalom és az emberi kapcsolatok kell, hogy meghatározzák.

Ezt is ajánljuk a témában

 

 

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
..--..
2025. június 04. 15:39
-zsoltkom- "a digitális készségekre helyezett túlzott hangsúly elhomályosíthatja a kulturális műveltség és a kritikus gondolkodás jelentőségét." Első körben... "Nem ért célt a kormány a tankötelezettség 16 évre csökkentésével" ttps://n9.cl/ke2tw Maga az indok, amiért bevezették, az is hibás szemléletből adódott... rövidítve a mondandó és Orbánék részéről meglehet, hogy hazugság erejével győzködve elsősorban gazdasági szempont volt. "Mi következik? Az alacsony képzettséget igénylő munkahelyek száma drasztikusan csökken, és ezek azok, amelyeket az automatizáció fokozatosan ki is vált. Ezzel párhuzamosan a szakképzettséget vagy felsőfokú végzettséget igénylő állások kínálata nő. Az oktatás megtartó szerepe tehát a munkaerő-piaci versenyképesség miatt is egyre fontosabb lenne. " - a forrás, a már megadott helyen.
2025. június 04. 15:39 Szerkesztve
-zsoltkom- folytatás... 1 A kritikus gondolkodás képessége nem függ attól, hogy milyen a digitális készség foka. A digitális készség az az eszközhasználatot jeleni, hogy milyen eszközön-felületen közlöd a tudásodat. A szerepe az, hogy mondjuk gyorsabb a tudásod bemutatása, ellenőrizhetőbb valaki számára... rendszerezhetőbb. Illetve bizonyítsd, hogy digitális eszközökkel tudsz bánni egy munkahelyen például. (Mire mennek a Hungarista Keresztény klubban Orbán ötyéi?) A kulturális műveltséget fokát maga az emberiség létének hossza korlátozza... na és még hozzá hazánkban Orbán Viktor. Nem mehet a Fidesz-oligarchák életben maradás rovására az emberiség meglététől napjainkig felhalmozódott tudásnak általános ismerete, személyekre bontva. Tehát a mostani kormány sem akarja ezt. Maga a társadalom működése-működtetése is akadálya, hogy műveltnek mondható legyen valaki. A szocializmusnak legalább volt olyan mondata, hogy 8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás.
..--..
2025. június 04. 15:39
-zsoltkom- folytatás... 2 Ma már minden munkahely módszeresen veszélyezteti (jól általánosíthatóan) az ember fizikai és lelki egészségét. (Tessék csak a körülményeket rendesen egybevetni egy nap történésében, ahogy valaki munkába megy és hazatér és mire jut erő-figyelem valami hasznosat csinálni közben... és utána!) Az Orbán-kormánynak eltökélt célja a kulturális műveltség és a kritikus gondolkodás visszaszorítása. Sok mindent lehet kultúrának csúfolni... ilyen csúfoltnak mondható az is , amit az MCC terjeszt. Ami ott zajlik az Fidesz-káder képzés!!
..--..
2025. június 04. 15:39
-zsoltkom- folytatás... 3 Tehát, ha valaki saját magában felismeri a kulturális műveltség és a kritikus gondolkodás igényét, még ő sem tud igazán tenni érte, mert nincs rá idő. És az anyagiakat nem is említem, most olyan fontosnak hozzá. Pedig az. Nincs jó, illetve emberbarát rendszer kidolgozva és terjesztve, hogy valaki kulturáltnak legyen mondható (általánosíthatónak kellene lenni!). Nincs elgondolkoztatás, nincs a legtöbb embernek arra gondolata, hogy kontrolláltan éljen, hogy összehasonlítva napi tetteit, a nap végére legyen valamilyen kép önmagáról. Az MCC rendkívüli mennyiségű pénzt éget el önmaga fényezésére.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!